Webdesign: Autisme SelfSupport © sept. 2013
Home.Contact.Autisme.Self Support.Psycho educatie.Verduidelijking.Zorg.
Als ouder/opvoeder streef je naar een zo goed mogelijk pedagogisch klimaat waarbinnen je kind zichzelf  zo goed mogelijk kan ontwikkelen als mens. Je wil graag dat je kind zich op alle levensgebieden (lichamelijk, sociaal, emotioneel,  het schoolse leren, intellectueel, creatief, praktisch en moreel) de optimale kansen krijgt.
Binnen die ontwikkeling zitten verschillen. Het is de taak van opvoeders om aan te sluiten bij de mogelijkheden van het kind.
Vanuit de denkwijze van TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Childeren) is het verduidelijken van de omgeving voor mensen met autisme een van de eerste stappen. Dit is de basis, hierna kun je aan de vaardigheden gaan werken.


Het is belangrijk dat je de verduidelijking afstemt op het individu. Wat voor het ene kind werkt, wil niet zeggen dat dit bij een ander kind ook werkt.
Je gaat dus de wereld van het kind voor hem verduidelijken, op een manier die bij hem past. En wat vandaag een prima manier van ondersteunen is, is het morgen wellicht niet meer. Kinderen zijn in ontwikkeling, de manier waarop ze verduidelijking nodig hebben is dat ook.
Om de wereld op een goede manier te kunnen verduidelijken moet je gericht blijven kijken naar het gedrag van het kind. Wat heeft hij zich eigen gemaakt en waar liggen nu de ondersteuningsvragen? Als ouder/opvoeder vraagt dit om veel creativiteit.


Verduidelijking ...................................... Er bestaan heel wat mogelijkheden. Hieronder zie je er een paar.
Weekschema, dagschema, pictolijntje op tafel, reminders, structurele sms-jes, etc.
Voor jongeren die graag minder opvallende middelen gebruiken zijn pc/laptops/digitale sleutelhangers, etc. ook prima mogelijkheden.
Autisme SelfSupport ondersteunt u ook bij het vinden van passende hulpmiddelen voor het verduidelijken van ruimte en tijd.

Verduidelijking

“Eèn kwartier voordenken kan dikwijls een dag werk besparen”